Saturday, May 12

Euro Trip Part 1



Assalamualaikum.

Bonjour..Bonjour...bukan bujur laa...bonjourr..hehe..tu lah perkataan yang akan aku ingat smpailah bila2..
Bagi yg belum tahu,"bonjour" tu maksudnya hai atau hello dalam bahasa French Fries..opss..tlebih sudah..
Ok lah...Ni nak bercerita skit..Pada akhir bulan Januari 2012...setelah sebulan mencari pekerjaan..dan masa tu x jmpe2 lagi..aku rase nak berkelana ke luar negara lah...nk buat Trip Solo..emm...agak gila lah kerjanya kan..pegi negara omputih sorg2.jdi aku pn dah tetap dgn pendirian..dapat lak "bonus' tiba2 aku pun beli la tiket..ape lagi...pegi balik dapatlah RM 2000.dengan ape?of course laa naik benda ni :


Dengan flight A320 aku pn berlepas dlm pukul 12.00 tengah mlm.Masa tu,cuaca di Malaysia dlm 30 celcius.
Ingat tuuu,30 celcius.Tapiiiii..sesampainya di Orly Airport Paris bila kapten buat pengumuman "kita telah selamat mendarat di Orly Airport,cuaca dianggarkan -7 celcius.. Flight amek masa dlm 13 jam..tapi di sebabkan excited yg amat rasa sekjap je.hehe..baju tebal dah tersedia..tapi..maklumlah darah panas..haha...mcm kat eskimo la pulak sejuknya...ooh ye..ni Orly Airport ye kwan2...

Orly Sud tu maknanya Orly South..France ni guna bahasa dia je lah..xkesah pn dgn B.I..mereka sgt lah mencintai bahasa ibunda..mungkin xperlulah buat kempen cinta bahasa kat sini..haha...sampai saja kat airport ni...ku terus mencari train station utk aku terus ke Holland..nk jejak kasih kan..jmpe kakak di sana..huhu..dari airport nak ke Gare Du Nord tu kejap je..tiket pun dalam 12 euro je..euro je??amboi blagak..darab dgn 4 mau 48 hengget..Gared Du Nord ni la mcm Kl Sentral la..semua train operator ada kt situ..Dalamnya sgttlahhh besar..2 kali ganda Kl sentral..ni gambarnya :
                   

Sejukk sgt dgn cuaca,ape lagi..nilah masa aku nk merasa Cappucino Original kat sini..sgttt menarik 
1.50 euro

Hati2 dengan pencopet di sini...sbbb pencopet ni di sni antara paling profesional di dunia tau...selamba je dpn org dia amek dompet...ni antara cabaran jalan sorg2 nih..Oh ye..yg train warna merah tu milik Thalys..kalau nk ke London naiklah benda tu.. di sebabkan aku ke Rotterdam..so, naiklah speed train yg warna merah ituuu..Nama pn speed train maka kelajuannya lebih dari 150 km sejam..sbb tu lah dari Paris ke Holland tu amek masa 2 jam je...ok....dah smpai di sinii..kita sambung plak next post pasal Holland...
Terima kasih kerana membaca..heeeeeee

3 comments: